BlogiMuu psykologityöTiedotteetTyöyhteisötYleinen
Metsäkuva

Ettei loma menisi ihan metsään – vai menisikö sittenkin?

”Ei enää duunii, painan puita uuniin, syvemmälle skutsiin meen…”, raikuu JVG:n tarttuva riimittely radiossa tämän tästä. Tuntuu kuin se soisi sitä useammin mitä lähemmäksi kesälomaa käydään. Biisissä kuljetaan kauemmaksi kotoa, vaihdetaan maisemaa, ollaan vähän eksyksissä. Ja totta puhuen, noihin sanoihin kiteytyy paljon hyvän loman prinsiippejä.

Nykypäivän työelämä on usein hektistä. Tulosta mitataan suoritteissa, määrissä ja tehokkuudessa. Työtehtävät keskeytyvät toistuvasti meilien, viestien ja somen loputtomassa virrassa. Tämä yhdistettynä siihen, että suurin osa tämän päivän työstä on ns. tietotyötä, asettaa aivot aikamoiselle koetukselle. Ihmekös tuo, että moni tunnistaa itsessään loman tarpeen muistin pätkimisenä, keskittymisvaikeuksina, ärtyisyytenä tai yksinkertaisesti vain totaalisena väsymyksenä.

Mutta sitten loma, kauan odotettu loma! Lomaan latautuu paljon tunteita ja toiveita – ikävä kyllä usein myös paineita pitkän ”pitäisi” -listan muodossa. Vaikka oikeastaan lomalla pitäisi nimenomaan päästä eroon koko ”pitäisi” -ajattelutavasta. Sen voisi vaikka ennen lomalle lähtöään lukita mielikuvaharjoituksen omaisesti visusti työpaikan lukolliseen kaappiin. Saman lukon taakse voisi jättää paljon muutakin. Loman hyvää tekevät vaikutukset ovat sitä suuremmat, mitä enemmän lomatekeminen, -oleminen ja -ajatteleminen poikkeaa työarjesta.

Koska mieli on hyvin sidottu paikkaan, reitteihin ja jopa yksinkertaisiin liikeratoihin, lomamoodiin siirtymisessä auttaa maiseman vaihdos. Kun lomapäivän voi aloittaa jotenkin muuten kuin kävelemällä sitä joka-aamuista reittiä sille tuttuakin tutummalle kahvinkeittimelle, mieli ja keho virittäytyvät kuin automaattisesti eri taajuudelle. Uusi ympäristö aktivoi aivoja hyvällä tavalla. Jos jostain syystä et voi vaihtaa maisemaa, tee asiat ainakin arkikaavasta poikkeavalla tavalla.

Lomalla on hyvä nukkua paljon ja muutenkin levätä ja ottaa rennosti. Lomalla joutilaisuus, kiireettömyys, toimettomuus ja jopa laiskuus ovat sallittuja ja suorastaan suotavia. Kuitenkin myös kaikenlainen puuhastelu, ruumiillinen työ, mekaaniset ja simppelit tehtävät rentouttavat. Yksinkertaisen askareen parissa keho rentoutuu ja hengitys hidastuu. Rentoutunut keho viestii aivoille, ettei ole havaittavissa mitään uhkaa, ja näin avautuu mahdollisuus uusille ajatuksille ja luovuudelle.

Niin, siitä skutsiin menemisestä. Metsällä on jo itsessään ihmeellinen, rauhoittava vaikutus ihmiseen. Se ruokkii kaikkia aistejamme, vahvistaa kokonaisvaltaista läsnäoloamme ja luontoyhteyttämme. Se on paluu juurillemme, ihmislajin alkuperäiseen ympäristöön. Metsän meditatiivista vaikutusta voit lisätä helpoilla keskittymisharjoituksilla. Voit aluksi keskittää huomiosi esim. omaan askellukseesi. Kävele vähän aikaa korostetun hitaasti. Tunnustele maata jalkojesi alla. Tunne, miten jalka tavoittaa maan ensin kantapohjasta, rullaten sitten hitaasti varpaita kohti. Rasahtiko allasi käpy tai astuitko kosteaan sammalikkoon? Pysähdy hetkeksi. Laita silmät kiinni. Hengitä rauhallisesti. Kuuntele tarkasti: montako linnunlaulua pystyt erottamaan? Samaan tapaan voit herkistää kaikkia aistejasi. Virkistyt takuulla.

Tärkein ohje hyvään lomaan on kuitenkin itsensä kuuntelu; se että viettää lomansa juuri niin kuin itse haluaa, tehden itselle mieluisia asioita ja viettämällä aikaa itselle rakkaiden ihmisten kanssa. Tai jos tykkää vetäytyä yksin skutsiin, niin hyvä niin. Ihanaa, rentouttavaa ja virkistävää lomaa kaikille!

Kirjoittaja on Poijun psykologi Anna-Maija Kuistio.